mandag 22. august 2011

7 weeks old today - Vet's been to see us!

Idag har det vært en strevsom dag. Først var jeg på jobb. Deretter føyk jeg hjem, og innom Tempo for å handle en forsekk på veien. Jeg måtte hjem til valpene fordi veterinæren skulle komme. Gro Jahren hadde sagt seg villig til å komme på hjemmebesøk - og det var en effektiv jobb vi gjorde med alle 11. Valpene fikk veldig bra skussmål alle sammen, og alle gutta hadde de edlere deler på plass allerede.

Da Gro hadde reist, kom Hanne Wiik, Brit-Elin Monsen, Anne Grethe Larsen og Morten Sørby for å se på valpene. De skulle hjelpe meg med å sortere litt. Jeg hadde sagt på forhånd at valpene var utrolig jevne, og det var de i grunnen enige i. Jeg har ikke blitt så veldig mye klokere - bortsett fra at jeg nå vet hvilken tispe jeg skal ha selv. Her nedenfor kan du se bilde av alle 11 i oppstilt fasong. Flinke småtasser, ikke sant? Bildene er tatt av min nevø Sebastian Ramsten som er et skikkelig fototalent. Noen av stemningsbildene fra valpekassa er rene kunstverkene. Du kan se dem på Facebook. Et eksempel her:

Jeg har også snakket med Kine i Vadsø idag - hun er naturlig nok spent men jeg har ennå ikke valgt ut hennes hanvalp heller. DET begynner å haste for den valpen er den første som reiser.

Det å fordele valper er ikke så lett. Man skal være psykolog og rettferdig samtidig som man skal ta hensyn til individuelle behov og ønsker. Det er viktig at valpekjøperne forstår at hunden blir det de gjør den til i stor grad, og at rolig/ikke rolig ikke er en egenskap det er så lett å se i valpekassa. Personlig så synes jeg mot er mye lettere å se. Tøff/forsiktig er mer målbare parametre - og FORSIKTIG bør ikke forveksles med ordet ROLIG. En helt annen sak er jo at om man i første rekke ønsker en rolig hund, bør man kanskje revurdere sitt rasevalg ...

Summa summarum så kan ikke alle valpekjøpere velge - det er en logisk umulighet. Og ingen skal få følelsen av å få velge i resteskuffen. Kabalen er ganske komplisert - og den skal gå opp til alles beste!

middle of tail - male

base of tail - male


Covenstead Clean Sweep - eier Kine Stjern, Vadsø

Covenstead Cross the Line - eier Kari Bente Støtvig (Larvik)


neck male 7 wks

left thigh - bitch

neck - bitch



head - bitch

base of tail - bitch

base of tail - bitch

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar