onsdag 10. august 2011

Ute på gresset - hurra!

Hurra både for valpene og for mormor (altså meg) som får det lettere med å plukke bæsj!

Igår, tirsdag, kom vaktmestertjenesten med både Ferdinand og arbeidskraft. Vi satte opp valpegården, vasket i valpekassen, og bar alle valpene ut for første gang. Pytt, det var ikke mye å være redd for, sa valpene. De snuste litt forsiktig rundt med en gang, men ble kjapt varme i trøya. Til og med inn i stabburet gikk de - og flere la seg ned der inne. Vi så en hauk på himmelen lagt der oppe - og fikk en påminnelse om at farer kan lure også fra oven. Et lite øyeblikk der lurte jeg på om jeg skulle sette opp utstillingsteltet mitt over valpegården så ingen kunne finne dem fra lufta ...

Det er mye å gjøre som ingen tenker på. Nå har jeg begynt å fjerne stiftene fra avisene - de har begynt å rive dem i filler, og jeg vil nødig at de skal få i seg de små skarpe metallstykkene. Men tid, tar det! Det er også ganske tidkrevende å bære dem inn og ut - spesielt hvis det begynner å regne ti minutter etter at jeg har båret dem ut! Etterhvert har de også fått mer mat, og da kommer det mer ut. Alt skal ikke lenger gå i gapet på Fia så det er nesten en liten kamp mellom henne og meg om å plukke det opp! Avisene og bæsjen må helst i søpla nå. Jeg har kjøpt noen ekstrasekker på Kastet søppelfylling, så søppelmennene tar det med seg.

Valpene har stått opp klokka 6 de to siste dagene - det er nok fordi jeg har gitt dem fast mat ganske tidlig - klokka 21 kvelden før. Når de har våknet for alvor, gir jeg dem mat, lar dem die Fia, plukker bæsj (det ikke Fia rekker spise opp), plukker våte aviser, legger på noen nye, mater de voksne hundene,  slipper hundene ut på do,og legger meg igjen litt. Så sover vi alle sammen et par tre timer til. Alt dette må forandre seg litt til jeg begynner på jobb den 16. august.

Det er mye jobb, mye glede og tiden går veldig fort. 5 uker allerede! Her er noen bilder og filmsnutter fra igår og idag tidlig:







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar